Skolrestaurang

Vi som jobbar i restaurangen på Tullinge gymnasium brinner för att laga god mat och är stolta över att kunna erbjuda våra matgäster varierande, näringsrik och vällagad mat.

Vi serverar 2-3 olika rätter dagligen. Vi har alltid minst ett vegetariskt alternativ och under vintermånaderna har vi även soppa med hembakat bröd som alternativ. I salladsbuffén finns grönsaker, råkost, frukt samt matigare sallader av typ bön-/pasta-/quinoablandning. Även keso, fetaost, oliver och avocado serveras ofta. Matsedeln för varje vecka finns i appen ”Din skolmat” och på Vklass. Är du i behov av särskild mat på grund av allergi eller av religiösa eller etiska skäl? Dra dig i så fall inte för att kontakta kökspersonalen.

700 portioner mat tillagar vi varje skoldag och ibland blir det lite extra. Varje år anordnar vi till exempel jul- och påskbord och ibland har vi särskilda temadagar eller temaveckor. Färska råvaror av bra kvalitet tycker vi är viktigt. Att värna om miljön är också viktigt. Därför väljer vi ekologiska produkter i första hand och strävar hela tiden efter att minska matsvinnet på skolan. Tullinge gymnasium har fungerande matråd som består av elever och personal på skolan. Matrådet träffas 3-4 gånger per termin och tar upp alla slags frågor och önskemål som rör maten och miljön i skolrestaurangen.

Apropå miljö – när den första solen börja skina på våren eller när sommarvärmen dröjer sig kvar i början av höstterminen kan du ta med dig maten ut och sitta på våra fina uteplatser utanför matsalen.

Cafeterian

Skolans naturliga träffpunkt är vår populära cafeteria. Vi har generösa öppettider och säljer smörgåsar, smoothies, juice, frukt och godis till låga priser. Du har också möjlighet att spela biljard, fotbollsspel och TV-spel i cafeterian.

Anne Halvardsson

Kock