Engelska 7, 100 poäng
ENGENG07
I den här kursen får du utveckla din engelska på en avancerad nivå vad gäller din förmåga att förstå och skriva texter i olika genrer samt tala och förstå engelska i olika sammanhang. Vi läser samtida och äldre skönlitteratur och behandlar aktuella ämnen som är relaterade till din utbildning. Kursen ger meritpoäng.

Målgrupp: EK22A, EK22B, SA22A, SA22B och VO22

Har du frågor om kursen, kontakta Linda Ohlsson
linda.ohlsson@botkyrka.se

Franska steg 5, 100 poäng
MODFRA05
För elever som har läst steg 3 och 4 på gymnasiet.

Målgrupp: de elever som har läst franska steg 4.

Har du frågor om kursen, kontakta Margareta Blomqvist
margareta.blomqvist@botkyrka.se

Modersmål 1, 100 poäng
MOEXXX01
Skilda uttrycksformer i tal och skrift. Jämföra och formulera tankar och iakttagelser vid läsning av litterära och andra slags texter. Aktivt och konstruktivt delta i samtal och diskussioner. Karakteristiska drag för det egna modersmålet och skillnader mellan vardagsspråk och offentligt språk.

Målgrupp: Elever som har sitt modersmål som ett levande umgängesspråk

Modersmål 2, 100 poäng
MOEXXX02
Läsa litterära verk på modersmålet. Bekanta sig med muntlig litterär tradition. Språkets utveckling och roll i samhället. Jämföra modersmålet och svenska språket. Samhällsförhållanden, historia, geografi och kultur i ursprungslandet.

Målgrupp: Elever som har läst modersmål 1

Retorik, 100 poäng
SVERET0
Retorik är kursen för dig som vill utvecklas som talare, oavsett om du trivs med att stå framför en grupp eller om du tycker att det är jobbigt. Vi kommer att fördjupa oss i den retoriska arbetsprocessen, arbeta med talanalys och diskutera lyssnande och respons utifrån olika perspektiv. Men framför allt kommer kursen att ge dig tillfällen att öva muntlig framställning av olika slag, ge dig knep för att arbeta med dina presentationer och tal samt att skriva manus för olika syften.

Målgrupp: alla utom EKJUR

Har du frågor om kursen, kontakta Sara Forster
sara.forster@botkyrka.se

Skrivande, 100 poäng
SVESKR0

Är du intresserad av att utveckla din skrivkreativitet – att skapa en effektiv skräckberättelse, att gestalta en genomtänkt fantasyvärld eller välja de mest passande orden i en dikt, att skriva en slagkraftig debattartikel om ett aktuellt ämne som engagerar dig eller varför inte skissa på ett manus till en kortfilm?

På kursen Skrivande erbjuds du möjligheten att bekanta dig närmare med både det skönlitterärt gestaltande och det sakligt journalistiska. Du får arbeta praktiskt med olika kreativa, specialutformade skrivuppgifter och lära dig hantverket bakom texter som når fram och berör. Vi kommer också att arbeta med filmens dramaturgi, bilders och texters växelspel och andra berättande mediers verkningsmedel.

Målgrupp: alla

Har du frågor om kursen, kontakta Ricky Strandberg
ricky.strandberg@botkyrka.se

Spanska steg 5, 100 poäng
MODSPA05
För elever som har läst steg 3 och 4 på gymnasiet.

Målgrupp: de elever som har läst spanska steg 4.

Har du frågor om kursen, kontakta Theres Wahlström
theres.wahlstrom@botkyrka.se

Tyska steg 5, 100 poäng

MODDEU05
För elever som har läst steg 3 och 4 på gymnasiet.

Målgrupp: de elever som har läst tyska steg 4.

Har du frågor om kursen, kontakta Ulrika Nordlöf
ulrika.nordlof@botkyrka.se